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Abstracts zum Kongress der Deutschen Gesellschaft für Urologie. Download PDF. Recommend Documents. Heidegger1, M. Pichler1, E. Horninger1, H. Tsaur1, L. Jüngel1, H. Borgmann1, K. Gust1, G. Bartsch1, A. Haferkamp1, R. For castration-resistant prostate cancer PCaseveral new agents have recently been approved.

However, as anticancer therapy becomes increasingly effective, acquired drug resistance materializes, which might be counteracted by a combination of different drug classes. We assessed the effects of a triple therapy TT with the histone deacetylase HDAC -inhibitor valproic acid, low dosed interferon alpha and the mTOR inhibitor everolimus, on PCa cell growth and dissemination.

PC-3 cell growth was investigated by the MTT dye reduction assay. Flow cytometry served to analyze cell cycle progression. Adhesion to vascular endothelium or immobilized collagen, fibronectin and laminin was quantified.

Migration and invasion characteristics were determined by appropriate assays. Integrin related signaling was also assessed. TT resulted in a significantly greater inhibition of tumor cell growth and binding capacity to endothelium than any single drug. TT reduced the expression of cdk1, cdk2, cdk4, cyclin B and cyclin E and augmented that of cyclin D1, p21, p27 and Rb to a greater extent than any drug alone.

Both migration and Ultraschall der Prostata transrektale Novosibirsk capacity was more effectively suppressed by TT than by any single regimen. Antitumor effects were further associated with pronounced alterations in intracellular signaling and integrin expression profile. Combining HDAC- and mTOR-inhibition with interferon alpha merits further evaluation as an option to foil resistance development in systemic treatment of disseminated PCa. We analyzed patients diagnosed with both DM and PCa who underwent a radical prostatectomy at our department.

In addition we generated a tissue-micro-array TMA from radical prostatectomy specimens for analysis of candidate target pathways of antidiabetic drugs by immunohistochemistry.

Gleason Score did not significantly change among the Ultraschall der Prostata transrektale Novosibirsk groups. Only positive resection margins R1 were significantly favorable in the Metformin user group compared to the no-drug user group. Only HBA1c levels differed between groups with antidiabetic treatment and the group without treatment confirming treatment efficacy and therapy compliance.

Follow-up data analyses Ultraschall der Prostata transrektale Novosibirsk patients revealed that Metformin or Insulin use was not associated with a change of the frequency of biochemical tumor recurrence, nor with lower second line radiation- hormonal or chemotherapeutic treatment compared to the DM group without antidiabetic drugs. We did not find a connection between antidiabetic drugs and PCa after radical prostatectomy.

Borgmann1, A. Juengel1, J. Makarevic1, I. Tsaur1, J. Complementary medical substances are commonly used as additive treatment by cancer patients, whilst the benefit is lacking in sufficient scientific evidence. The aim of our study was to investigate the Ultraschall der Prostata transrektale Novosibirsk of EpigallocatechinGallate EGCGcatechin in green tea, and L-Sulforaphane SFNisothiocyanate in broccoli, on chemoresistant prostate cancer Ultraschall der Prostata transrektale Novosibirsk.

Materials and methods. No toxic effects were observed. These effects were stronger in cells resistant to Docetaxel. Using siRNA-technique we validated their functional relevance.

These Ultraschall der Prostata transrektale Novosibirsk substances are potential candidates for additive complementary medical treatment in addition to the guideline-oriented standard therapy for prostate cancer patients after taxane-based chemotherapy. Nuhn1, A. Bastian3, M. Staehler3, C. Stief 3, E. Material und Methoden. Univariable und Ultraschall der Prostata transrektale Novosibirsk Cox-Regressionsmodelle wurden zur Vorhersage des Gesamtüberlebens nach Beginn der Chemotherapie eingesetzt.

Saar2, I. Juhasz-Boess1, G. Stöckle2, V. Additionally, this pathway might be crucial for cancer development in other tumor entities.

A total of participants were enrolled in this study, consisting of PCa patients of mainly localized and non-metastatic disease and BPH controls. The minor allele C Subgroup analysis revealed additional association between RANK rs and patients with a higher Gleason Score and advanced tumor stage.

Schostak1, K. Miller2, U. Steiner2, A. Patienten und Methodik. Eine Androgensuppressionstherapie zur Behandlung des Prostatakarzinoms ist assoziiert mit einer erhöhten Rate an kardiovaskulären Ereignissen. Funktioneller Ursprung für kardiovaskuläre Ereignisse ist eine endotheliale Dysfunktion, die für die Entstehung arteriosklerotischer Plaques obligat ist und die zum Teil auf morphologischen Lücken in der Endothelbarriere durch untergegangene Endothelzellen beruht.

Die hier vorliegende Arbeit soll als Pilotstudie klären, ob unter experimentellen Bedingungen Degarelix und Goserelin zu einer vermehrten endothelialen Apoptose führen und so eine Erklärung für die o.

Beobachtungen liefern können. Eine Behandlung mit Goserelin führte zu einer vermehrten Apoptose und einer Reduktion vitaler Endothelzellen. Degarelix reduzierte die Apoptose signifikant und führte zu einer höheren Rate an vitalen Zellen. Die Anzahl nekrotischer Zellen blieb bei beiden Medikamenten gleich. Die hier vorliegende Untersuchung liefert in der reduzierten Apoptoserate pathophysiologische Hinweise für das geringere Risiko kardiovaskulärer Ereignisse unter einer Therapie mit Degarelix.

Porres1, A. Heidenreich1, D. Die Taxan-basierte Chemotherapie ist die Standardtherapie des kastrationsresistenten Prostatakarzinoms seit nahezu 10 Jahren.

Bisher gibt es keine klinisch relevanten Prognosefaktoren für das Therapieansprechen. Die Konzentration vor Chemotherapie wurde mit verschiedenen klinischen Parametern sowie dem Rezidiv- und Gesamtüberleben korreliert.

Unabhängige Prognoseparameter wurden mittels uni- und multivariater Cox-Regressionsanalyse identifiziert. Das mediane Follow-up lag bei 15 2,4—58,4 Monaten. Eine Pilotstudie V. Prokofiev1, S. Kress1, N. Kreutzer1, M. Unsere retrospektive Untersuchung dient zu einer ersten Abschätzung dieser Hypothese. Ausländische Patienten weisen darüber hinaus noch ungünstigere Stadien mit vermehrt adjuvanten Therapien auf.

V 02 — Umwelt und Gene beim Urothelkarzinom Brandt1, K. Gust1, S. Vallo1, J. Mani1, C. Tsaur1, M. Reiter1, D. Schilling1, A.

Haferkamp1, E. Cluster wurden mittels Kulldorff-Spatial-Cluster-Tests ermittelt. Die Grundwasserzusammensetzung wurde vom Umweltbundesamt bereitgestellt.

Mittlere und Maximalwerte wurden auf die entsprechende Region zugeteilt. Die Ergebnisse wurden mit einem multivariablen negativen binominalen Ultraschall der Prostata transrektale Novosibirsk berechnet und das relative Risiko ermittelt. Nach Einschluss von Die multivariable Analyse der Kreise mit gemittelten und maximalen Werten von Nitrit, Nitrat und Arsen zeigte, dass jeder Faktor signifikant und unabhängig voneinander positiv mit der Inzidenz des UC assoziiert war. Als Risikofaktoren konnten Zigarettenkonsum und berufsbezogene Kanzerogene identifiziert werden.

Untersuchungen zur regionalen Inzidenz in Deutschland, sowie der Zusammenhang zur wirtschaftlichen Nutzflächen liegen nicht vor.