Brachytherapie der Prostata in Yekaterinburg

Brachytherapy Treatment for prostate cancer patients - PROSTaid informational video

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Strahlentherapie und Onkologie. Analyses of permanent brachytherapy seed implants of the prostate have demonstrated that the use of a preplan may lead Brachytherapie der Prostata in Yekaterinburg a considerable decrease of dosimetric implant quality. The authors aimed to determine whether Brachytherapie der Prostata in Yekaterinburg same drawbacks of preplanning also apply to high-dose-rate HDR brachytherapy. A Brachytherapie der Prostata in Yekaterinburg transrectal ultrasound was performed in all patients to generate a preplan for the first brachytherapy implant.

For the second brachytherapy, a subset of patients were treated by preplans based on the ultrasound from the first brachytherapy implant. Preplans were compared with the respective postplans assessing the following parameters: coverage index, minimum target dose, homogeneity index, and dose exposure of organs at risk. The prostate geometries volume, width, height, length were compared as well. The dosimetric implant quality decreased considerably: the mean coverage differed by —0.

The exposure Brachytherapie der Prostata in Yekaterinburg organs at risk was not substantially altered. At the second brachytherapy, all patients could be treated by the preplan; the differences between the implant quality parameters were less pronounced.

The changes of prostate geometry between preplans and postplans were considerable, the differences in volume ranging from —8. Preplanning in HDR brachytherapy of the prostate is associated with a substantial decrease of dosimetric implant quality, when the preplan is based on a pretherapeutic ultrasound. The implant quality is less impaired in subsequent implants of fractionated brachytherapy. Die Anwendung eines Preplan bei der Prostata-Brachytherapie mit radioaktiven Seeds geht häufig mit einer relevanten Abnahme der dosimetrischen Qualität des Implantats einher.

Die Studie stützt sich auf 15 Patienten mit einem fortgeschrittenen Prostatakarzinom, die mit externer Strahlentherapie und zwei HDR-Brachytherapie-Sitzungen behandelt wurden. Alle Patienten wurden mit prätherapeutischem transrektalem Ultraschall als Basis zur Erstellung eines Preplan für die erste Brachytherapie untersucht. Die Preplans wurden mit den entsprechenden Postplans auf folgende Parameter hin verglichen: Coverage-Index, minimale Target-Dosis, Homogenitätsindex und Dosisbelastung der Risikoorgane.

Die Implantatqualität nahm deutlich ab Tabelle 1 : Der mittlere Coverage-Index sank um —0,11, die mittlere Target-Dosis um —0,15, der mittlere Homogenitätsindex um —0, Die Strahlenbelastung der Risikoorgane erhöhte sich nicht wesentlich Tabelle 2.

Die Unterschiede der geometrischen Parameter waren beträchtlich —8,0 bis 13,8 cm 3 betreffend Volumen; —1,1 bis 1,0 Brachytherapie der Prostata in Yekaterinburg betreffend Breite, Höhe und Länge; Abbildung 2 und Tabelle 3. Diese Abnahme ist bei fraktionierter Behandlung in nachfolgenden Brachytherapiesitzungen weniger ausgeprägt. Unable to display preview. Download preview PDF. Skip to main content.

Advertisement Hide. Original Article. Background and Purpose: Analyses of permanent brachytherapy seed implants of Brachytherapie der Prostata in Yekaterinburg prostate have demonstrated that the use of a preplan may lead to a considerable decrease of dosimetric implant quality.

Patients and Methods: 15 patients who underwent two separate HDR brachytherapy implants in addition to external-beam radiation therapy for advanced prostate cancer were analyzed.

Conclusion: Preplanning in HDR brachytherapy of the prostate is associated with a substantial decrease of dosimetric implant quality, when the preplan is based on a pretherapeutic ultrasound. Hintergrund und Ziel: Die Anwendung eines Preplan bei der Prostata-Brachytherapie mit radioaktiven Seeds geht häufig mit einer relevanten Abnahme der dosimetrischen Qualität des Implantats einher. This is a preview of subscription content, log in to check access. Greiner 1 4 Email author 1. Kantonsspital Lucerne Switzerland 4.

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